Vestens zen pion¾rer i Japan - en kronologi

 

Tim Pallis

 

 

Marco Polo (1254-1324) i Kina 1271-95

Vasco da Gama kom til Indien 1498

Alfonso dÕAlbuquerque kom til Malaysia og Java 1511.

De f¿rste portugisiske skibe kom til Canton i Kina i 1514.

De f¿rste portugisere kom til Japan i 1543.

 

Hvad g¿r du, nŒr fuglen ikke vil synge?

 

Oda Nobunaga (1534-82): Jeg slŒr den ihjel,

Toyotomi Hideyoshi (1536-98): Jeg tvinger den til det,

Tokugawa Ieyasu (1542-1616): Jeg venter til den synger.

 

Tiden fra 1549 til 1945:

 

Francis Xavier (1506-1552) var i Japan 27 mdr. fra 1549-51. Blev gode venner med tō Zen pr¾sten Nanshitsu, abbed for Fukusho-ji i Kargoshima.

 

Han spurgte Nanshitsu hvad munkene t¾nkte pŒ, nŒr de sad i zazen?

 

Han var ledsaget af jesuitterpr¾sterne Cosmos Torres (d.1570) og Juan Fernandez (1526-1567), som forblev i Japan.

 

I 1561 skriver Torres, at zen munkene skal igennem 2500 meditationer for at kommer til fuldkommen stilhed, quieto. Det drejer sig om, at erkende sj¾lens d¿delighed.

 

Zen pr¾ster tror ikke pŒ k¿dets opstandelse og det evige liv, at man straffes for sine onde gerninger, og at der er en skaber Gud.

 

Meditation pŒ sp¿rgsmŒlet: Hvis du sp¿rger et afhugget hoved Hvem er du? Hvilket svar fŒr du sŒ?

 

Zen mesteren stiller sp¿rgsmŒl (kōan) som kun kan besvares af guddommelig nŒde.

 

En anden jesuitter pr¾st Luis Frois (1532-1597) ankom til Japan i 1563 og skrev i Historia do Japao, at der var 1600 meditationer, som gik ud pŒ at undertrykke samvittighedens stemme. En interessant misforstŒelse.

 

Zen pr¾ster tror ikke pŒ et liv efter d¿den, der er ingen straf for onde gerninger og ingen skaber Gud.

 

Tcuzu Joa Rodorigez (1561-1634) ankom til Japan 1576, og fuldendte sin jesuitter uddannelse 1594. Han forvises til Makao 1614. Arbejdede som tolk. Skriver med stor respekt om zen tr¾ningen.

 

Alesandro Valignano (1539-1606) ankom til Japan 1579. Han er den f¿rste som n¾vner ordet satori: NŒr munkene Œbner deres forstŒelse med satori og sŒledes l¾rer sandheden om v¾ren, har de fundet paradiset her i livet.

 

Christovao Ferreira (1580-1650), portugisisk mission¾r i Japan, opgav sin kristne tro under kristendommens forf¿lgelse og blev zen pr¾st. Han skrev en kritik af kristendommen i 1636.

 

Englebert Kampfers (1651-1716), tysk l¾ge og historiker, ankom til Nagasaki i 1690. I History of Japan skriver han indgŒende om zazen og satori i Obaku traditionen. Det er det f¿rste v¾rk pŒ engelsk om zen buddhisme 1727.

 

World Parliament of Religions i Chicago 1893.

 

Soyen Shaku (1859-1919) blev Rōshi i Engaku-ji efter Imakita Kosens d¿d i 1892.

 

Imakita Kosen (1816-1892) grundl¾gger af en zen buddhistisk forening for l¾gfolk ved navn Ryomokyo-kai.

 

Soyen Shaku var den f¿rste zen mester som bes¿gte Vesten. Der var modstand imod hans rejse til et sŒ uciviliseret land.

 

Daisetz Teitaro Suzuki (1870-1966) oversatte hans foredrag The law of cause and effect, as taught by Buddha, men var ikke selv med i Chicago.

 

I foredraget blev der intet n¾vnt om kōan eller satori. Buddha er ikke skaberen af denne lov, men opdageren af den.

 

Der blev knyttet forbindelse med Paul Carus, som var redakt¿r af The Monist og Open Court Press.

 

Efter sit kenshō i 1896 rejste D.T. Suzuki til USA i 1897 som overs¾tter for Paul Carus af: Tao Te Thing og The Awakening of Faith in the Mahayana. Hans f¿rste bog Outlines of Mahayana Buddhism udkom i 1907.

 

Soyen Shaku vendte tilbage til USA, San Francisco, i 1905 inviteret af Mr. og  Mrs. Russell. I 1906 rejste han og Suzuki rundt i Staterne.

 

Thomas Kirby, canadisk katolsk pr¾st, blev ordineret som buddhisstisk munk i Kamakura i 1915. Shaku Soyen gav ham navnet Sōgaku.

 

Han skelnede mellem ÓTroens religionÓ og ÓOpvŒgningens religionÓ, og mellem det at Óefterleve KristusÓ og Óblive en buddha.Ó Thomas A. Kempis (1380-1471) skrev Christi Efterf¿lgelse.

 

Beatrice Erskine Lane Suzuki (1878-1939) var Suzukis kone, som han traf i 1906. De blev gift i 1911. Hun praktiserede zazen i Engakuji, sad mange sesshin og gik til sanzen hos Tenshin Hirota Rōshi. Hendes dharma navn var Seirin.

 

Nyogen Senzaki (1876-1958), elev af Soyen Shaku, ankom til San Francisco i 1905. Han var imod den russisk japanske krig, hans l¾rer var for den. Han havde sagt til Senzaki undervis ikke i zen de n¾ste 20 Œr.

 

I 1928 Œbnede han det f¿rste zen center i USA: Mentorgarden. Medlemmerne sad pŒ stole en time, h¿rte en forel¾sning og sŒ var det slut.

 

I 1906 ankom et ny gruppe japanske l¾g zen folk til San Francisco. Det var:

 

Sokatsu Shaku (1869-1954), adobtivs¿n af Soyen Shaku og leder af Ryomokyo-Kai.

 

Sokei-an Sasaki (1882-1945), grundl¾gger af First Zen Institute of America in New York. Carve me a buddha! sagde hans l¾rer Sokatsu Shaku.

 

Tomoko Sasaki.

 

Zuigan Goto (1879-1965), filosof, senere Rōshi i Daitoku-ji.

 

Denne gruppe k¿bte meget ufrugtbat land i Californien og endte med at dyrke jordb¾r, der var sŒ usle at de ikke kunne s¾lges. De flyttede tilbage til San Francisco.

 

Der fors¿gte de at skabe en amerikansk udgave af Ryomokyo-Kai. Efter 3 Œr  vendte de tilbage til Japan. Sokei-an og Tomoko blev tilbage.

 

I 1919 rejste Sokei-an tilbage til Japan for at fuldende sin zen tr¾ning. I 1928 vendte han sŒ tilbage til USA som zen pr¾st.

 

Sokei-an blev ordineret af Aweno Futetsu, som var abbed i Ryosen-an, Daitoku-ji.

 

I 1930erne var der ingen zazen og sesshin, men sanzen i denne gruppe, og man sad pŒ stole.

 

Sokei-an og Sensaki kendte godt hinanden, men beskyldte gensidigt hinanden for at v¾re st¾dige egoister.

 

First Zen Institute of America blev grundlagt i 1930. De udgav tids kriftet Zen Notes.

 

Dweight Goddard var oprindelig mission¾r i Kina i 1925 hos Karl Ludwig Reichelt. I 1928 sad han 8 mŒneder i Shōkoku-ji under Taiko Yamazaki Rōshi og blev ordineret som l¾g munk (koji).

 

Hans erfaringer fra Kina og Japan l¾rte ham noget andet end Sensaki og Sokei-ans l¾gmands zen, hvor medlemmer m¿dtes to-tre timer om ugen. Det var for lidt.

 

Han startede derfor Followers of the Buddha, en monastisk orden uden kvinder. Det var ikke en succes. Han udgav hŒndbogen The Buddhist Bible.

 

To unge m¾nd, elever af Sensaki, sad i Daitoku-ji omkring 1930 i Žt Œr.

 

Ruth Everett, senere Ruth Fuller Sasaki (1893-1967), traf Suzuki i Kyoto i 1930. 1932 vender hun tilbage for at praktisere zen i 4 mŒneder i Nanzen-ji under Nanshinken Rōshi (1864-1935).

 

En vesterlandsk kvinde sad i Shōkoku-ji kort tid, og en mand i Empuku-ji.

 

Alan Watts (1915-1973), elev hos Sokei-an Sasaki en kort tid, blev gift med Ruth Fuller Sasakis datter Eleanor Everett og skrev i 1937 sin f¿rste bog The spirit of Zen.

 

Eugen Herrigel (1884-1955) var Professor i filosofi i Heidelberg. Fra 1929-1948 underviste han pŒ et universitet i Japan og studerede zen buddhisme ved at dyrke bueskydning Kyudo. Han skrev bogen Bueskydning og Zen.

 

Hugo Enomiya-Lasalle (1896-1988), tysk jesuitterpr¾st, mission¾r og zen mester, ankom til Japan 1931, praktiserede zen fra 1943. Var i Hiroshima da bomben faldt. Byggede World  Peace Church i 1950erne.

 

Han var elev og dharma arving af zen mesteren Daiun Sogaku Harada Rōshi  (1870-1961). Grundlagde den kristne zendo Akikawa-Shinmeikutsu udenfor Tokyo.

 

Karlfried Graf von DŸrckheim (1896-1988), Professor og udenrigsministeriel medarbejder i Nazityskland, medlem af Joachim von Ribbentrops t¾nketank.

 

Han sendes til Japan i 1939 som Kultur AttachŽ for at studere japansk kultur og is¾r zen buddhisme. F¾ngslet i Sugamo efter krigen. Praktiserede kyudo, bueskydning og zazen under vejledning af Yasutani Rōshi (1885-1973).

 

Da han vendte tilbage til Tyskland i slutningen af 1940erne grundlagde han Det Eksistentielle og Psykologiske M¿dested for Uddannelse i Swartzwald, Tyskland.

 

Tiden fra 1945 til 1970:

 

Ruth Fuller Sasaki vendte tilbage til Japan 1949. Hun genoptager sin zen tr¾ning under Zuigan Gōtō Rōshi, som nu er Rōshi i Daitoku-ji. 1956 grundl¾gges the First Zen Institute of America in Japan.

 

Hun genopbygger Ryosen-an, bygger et bibliotek, studie rum og zendo, som stŒr f¾rdig i 1958. Hun bliver den f¿rste vesterlandske, kvindelige abbed i et japansk zen tempel, som ogsŒ er et vesterlandsk forskningscenter.

 

F¿lgende vesterl¾ndinge var tilknyttet Ryosen-an enten som elever af Zuigan Gōtō (1879-1965), Oda Sessō Rōshi (1901-1966) eller Nakamura Sojun  Rōshi (d.ca. 1984):

 

Walter Nowick, Leder af meditations hallen og Vise-pr¾sident

Gary Snyder, B.A., Studieassistent, Sekret¾r

Donnattienne Lebovich, Maler

Philip Yampolski, M.A., Forskningschef, Kasserer

Burton Watson, PhD., Forskningsassistent

Paul Wienpahl

Fred Summer, Mgr. Ciba Products Limited

Dana Fraser

Vanessa Coward

Janwillem van der Wetering

Zef ben Shahar

Ernesto Falla

Irmgard Schlogl

 

Walter Nowick forlader Japan efter 17 Œrs praksis, som den f¿rste vesterl¾nding med fuld transmission (Inka) fra Zuigan Gōtō Rōshi. Han skal vente 10 Œr f¿r han mŒ undervise. Bos¾tter sig pŒ familiens kartoffel farm i Maine.

 

John Toler (Zen pr¾sten med de blŒ ¿jne) aftjente sin v¾rnepligt i Japan i efterretningstjenesten i 1950erne. Han kendte intet til Zen, men var interesseret i kunst. Han st¿tte pŒ noget man kaldte Óen kunstÓ (Zen ga).

 

Toler forblev i Japan og tr¾nede i Daitokuji i mange Œr. F¿rst i 4 Œr som l¾gmand, sŒ i 4 Œr som munk i Daitoku-ji Sōdō. Han var elev af Tachibana Daiki Rōshi, som var abbed i Nyoi-an. Toler blev zen pr¾st og abbed for Shōgen-in, et lille tempel i Nara.

 

Kyoto Skolen:

 

Kitaro Nishida (1870-1945)

Hajime Tanabe (1885-1962)

Yoshinori Takeuchi (1913- )

Keiji Nishitani (1900-1990)

ShinÕichi Hisamatsu (1898-1980)

Masao Abe (1915-2006)

 

I 1958 m¿des D.T. Suzuki og ShinÕichi Hisamatsu, som gav forel¾sninger pŒ Harvard Divinity School. F¿lgende dialog fandt sted:

 

Hisamatsu: Blandt de mange mennesker du har m¿dt eller h¿rt om i Vesten, er der nogle du mener har en forstŒelse af zen?

 

Suzuki: Ingen. Ikke endnu.

 

Hisamatsu: Jeg forstŒr. Ikke endnu. Er der da i det mindste ikke nogen, som du kan hŒbe pŒ?

 

Suzuki: Nej. Ikke engang det.

 

Hisamatsu: Det vil sige, at blandt de mange mennesker i Vesten, som har skrevet om zen, er der ingen der har forstŒet zen?

 

Suzuki: Det er rigtigt.

 

Hisamatsu: JasŒ, findes der  ikke en bog skrevet af en vesterl¾nding, som i det mindste er nogenlunde korrekt?

 

Suzuki: Nej. Ikke sŒ vidt jeg ved.

 

Richard DeMartino (forsvarsunders¿ger)

Philip Kapleau (retskribent)

Albert Strunkard (milit¾rl¾ge, praktiserede i Engakuji)

Ted van Itallie (milit¾rl¾ge)

Richard Crewdson (soldat)

Alle arbejdede ved Det Internationale Milit¾re Tribunal i Tokyo og de bes¿ger om s¿ndagen i 1947 D.T. Suzuki's forel¾sning om zen.

 

Richard DeMartino blev elev af ShinÕichi Hisamatsu og hans overs¾tter i dialogerne med Paul Tillich, C.G. Jung, Jerome Brunner. Medlem af FAS Society. Senere Professor ved Temple University i Pensylvania.

 

Philip Kapleau (1912-2004) senere Rōshi, vender tilbage til Japan i 1953 og bliver munkeordineret i Hosshin-ji som elev af Sogaku Harada Roshi (1870-1961).

 

Efter 3 Œr i Hosshinji flytter han til Kamakura for at blive elev af Hakuun Yasutani Rōshi (1885-1973). Efter 12 Œr i Japan vendte han tilbage USA i 1966 og starter Rochester Zen Center i staten New York. Han skrev The Three Pillars of Zen.

 

Yasutani Rōshi var elev af Sogaku Harada Rōshi. Han var grundl¾gger af tr¾ningsskolen for l¾gfolk ved navn Sanbokyodan, som er en l¾g Sōtō Zen zendo med et str¿g af Rinzai Zen.

 

SanÕun Zendo i Kamakura er ikke et tempel, men en zendo under senere ledelse af Kōun Yamada Roshi (1911-89). Han var l¾gmand. Mange medlemmer er katolske nonner og pr¾ster. Der er zazenkai hver anden weekend.

 

R.H. Blyth (1898-1964) havde v¾ret engelskl¾rer i Seoul i Korea, studerede zen hos en abbed i Myoshin-ji, Kayama Rōshi, og skrev Zen in English Literature. Blyth flyttede til Japan i 1940 og blev interneret. Han praktiserede ikke zazen.

 

Robert Aitken(1917-2010) senere Rōshi, l¾ste Blyth's bog 10 gange og m¿dte tilf¾ldigt Blyth i en japansk interneringslejer i Kobe under 2. verdenskrig. Han havde arbejdet for et amerikansk ingeni¿r firma pŒ Guam.

 

Blyth var ven med og elev af D.T. Suzuki og introducerede Aitken til Suzuki efter krigen.

 

Efter krigen vendte Aitken tilbage til Hawai, fik sin B.A. i engelsk og begyndte at l¾se japansk litteratur. Blev elev af Nyogen Sensaki (d.1958), fik dharma navnet Chotan, som betyder den Óstore afgrundÓ. Sensaki sagde: Det ¿je hvormed jeg ser Gud, er det ¿je hvormed Gud ser mig (Meister Eckehart) – Vis mig det ¿je!

 

I 1950 var Aitken igen i Japan pŒ et studielegat, og gik til zazen i Engakuji under Sogen Asahina Rōshi (1891-1979). Snart tog han til Ryūtakuji og gik i zen tr¾ning hos Sōen Nakagawa Roshi (1907-1984) som l¾g munk (koji).

 

Soen Nakagawa var i 1950 lige blevet abbed i Ryutakuji. Han var elev af Gempo Yamamoto Rōshi (1866-1961). Gempo mente at Aitkens kōan var for sv¾r og gav ham MU?

 

I 1959 startede Robert Aitken Diamond Sangha pŒ Hawai, som nu har to centre. I 1974 blev han autoriseret som Zen l¾rer af Yamada Kōun Rōshi fra Sanbo Kyodan i Kamakura.

 

Peggy Jiyu Kennett Rōshi (1924-1996), havde buddhistiske for¾ldre, musikuddannet engl¾nder. I 1962 bliver hun pr¾steordineret i kinesisk Rinzai zen i Malaysia. Samme Œr gŒr hun i Sōtō zen l¾re hos Chisan Koho (1879-1967), som var abbed for Soji-ji. I maj 1963 fŒr hun dharma transmission af Chisan Koho. I 1964 blev hun abbed for et lille tempel i Mie amt, hvor hun tr¾nede vesterl¾ndinge.

 

I 1969 flyttede hun til San Francisco og grundlagde Zen Mission Society for religious revival in America. N¾ste Œr grundlagde hun Shasta Abbey pŒ Mount Shasta i Californien, som er et seminar og tr¾ningskloster for zen pr¾ster.

 

Elsie og John Mitchell starter Cambridge Buddhist Society i Boston i 1959, som elever af D.T. Suzuki og ShinÕichi Hisamatsu, som er i America pŒ den tid. De rejser til Japan og bliver elever af Rindo Fujimoto Rōshi (1894-?), som var abbed for Shoso-an et lille Sōtō Zen tempel i Eiten-ji n¾r Osaka.

 

Tiden fra 1970 til 2003:

 

Antai-ji var engang det Sōtō zen tempel i Kyoto omrŒdet, som var mest bes¿gt af vesterl¾ndinge i 1960erne. Men nu er det flyttet ind i bjergene i Hyogo Amt. Kōshō Uchiyama Roshi (1912-1998), som var elev af Kōdō

Sawaki Rōshi (1880-1965), var abbed i Antai-ji. Nu er det en tysk udl¾nding som er abbed.

 

Ryūtakuji i Mishima er et Rinzai zen tempel grundlagt af Hakuin. Sōen Nakagawa var abbed her. Robert Aitkin og Eidō Shimano tr¾nede her. John Denko Mortensen, som var elev af Eidō, begyndte her.

 

Den danske pr¾st Erik Rostb¿l skriver i Den hellige Elendighed om sit ophold i Ryūtaku-ji i 1957? Han var henvist af Den Nordisk Kristne Buddhistmission.

 

Hosshin-ji er et Sōtō zen tempel i Obama, Fukui Amt, hvor mange vesterl¾ndinge tr¾ner. Sogaku Harada Roshi var abbed her, nu er det Sekkei Harada Roshi (1929- )

 

Bukkoku-ji er et mindre Sōtō zen tempel - ikke langt fra Hosshin-ji.

 

Ryōkō-in i Daitoku-ji er et lille Rinzai tempel i Daitoku-ji. Abbeden var Nanrei Sōhaku Kobori (1918-1992), elev af Soko Morimoto Roshi, abbed i Nagaoka Zenjuku, en slags zen kostskole.

 

Victor Sōgen Hori, PhD i Filosofi, Stanford, kom f¿rste gang til Japan i 1970 som research scholar i filosofi ved Kyoto University. Blev elev af Sōhaku Kobori. Blev ordineret munk i Daitoku-ji Sōdō i 1976 og var der til 1984. Fik Nakamura Sojun Rōshi som Sōdō Roshi. Derefter var han i Nagaoka Zenjuku 1985-87.

 

Andre vesterl¾ndinge som har v¾ret i kōan tr¾ning i Daitokuji er:

 

Raymond Sōrei Coffin

Chris Sōju Jay

John Sōgaku Toler

Tom Daijō Minick

 

F.A.S. (Formless All Self). S= Suprahistorisk History Society. Kaldes ogsŒ Formless Awakened Self Society. FAS havde sine ugentlige m¿der i Reiun-in, Myoshinji. Grundlagt af ShinÕichi Hisamatsu. Senere flyttede FAS fra Myoshin-ji til Shōkoku-ji.

 

Masao Abe.

Gishin Tokiwa

Steve Antinoff

 

Ton Latouwers, Professor i Russisk litteratur i Leuwen, var elev af Masao Abe og dharma arving til Te Ching (Jinarakkhita). Grundl¾gger af Maha Karuna ChÕan. Han er leder af forskellige zazen grupper i Belgien og Holland.

 

Tofuku-ji, Rinzai Zen. Keido Fukushima Rōshi (1933-2011) var dharma arving til Shibayama Rōshi (1894-1974). Jeff Shore er dharma arving til Fukushima.

 

Sogen-ji, en Myoshin-ji Sōdō i Okayama. Shodo Harada Rōshi, dharma arving til Mumon Yamada Rōshi (1900-88). Han er f¿dt i 1940 og begyndte sin zen tr¾ning i 1962 i Shōfuku-ji i Kobe.

 

Stephanie Soozui Schubert

Mark Dooyuu Albin

Larry Dookyoo Zoglin

Sabine Shooe Huskamp

Murlidhare Bodhi Khobragadi

Jyl Shinjoo Brewer

Fraces Mitra Bishop

Priscilla Daichi Storandt

Peter Daiko

 

Koun-ji under Nanzen-ji er et lille tempel med zazenkai hver anden uge. Abbeden er Kanju Tanaka Roshi, som taler tysk og engelsk.

 

Hanazono University

International Research Institute for zen Buddhism in Kyoto (IRIZ)

 

Michel Mohr

Urs App

Thomas Yūhō Kirchner (Kennin-ji)

 

Andre i zen tr¾ning:

 

Gerald Kōzen Sonntag (Ningen zen Kyōdan, Tokyo)

Michael Kruse (Tokugen-ji Sōdō, Nagoya)

 

Det er nu muligt at gŒ til zazenkai regelm¾ssigt i n¾sten alle st¿rre zen templer eller i et familie tempel bŒde indenfor Rinzai, Sōtō og Obaku.