Vestens
zen pion¾rer i Japan - en kronologi
Tim Pallis
Marco Polo (1254-1324) i
Kina 1271-95
Vasco da Gama kom til
Indien 1498
Alfonso dÕAlbuquerque kom
til Malaysia og Java 1511.
De f¿rste portugisiske
skibe kom til Canton i Kina i 1514.
De f¿rste portugisere kom
til Japan i 1543.
Hvad g¿r du, nŒr fuglen
ikke vil synge?
Oda Nobunaga (1534-82): Jeg slŒr den ihjel,
Toyotomi Hideyoshi
(1536-98): Jeg tvinger den til det,
Tokugawa Ieyasu
(1542-1616): Jeg venter til den synger.
Tiden fra 1549 til 1945:
Francis Xavier (1506-1552)
var i Japan 27 mdr. fra 1549-51. Blev gode venner med sōtō Zen pr¾sten Nanshitsu, abbed for
Fukusho-ji i Kargoshima.
Han spurgte Nanshitsu hvad
munkene t¾nkte pŒ, nŒr de sad i zazen?
Han var ledsaget af
jesuitterpr¾sterne Cosmos Torres (d.1570) og Juan Fernandez (1526-1567), som
forblev i Japan.
I 1561 skriver Torres, at zen munkene skal igennem 2500
meditationer for at kommer til fuldkommen stilhed, quieto. Det drejer sig om, at
erkende sj¾lens d¿delighed.
Zen
pr¾ster tror ikke pŒ k¿dets opstandelse
og det evige liv, at man straffes for sine onde gerninger, og at der er en
skaber Gud.
Meditation pŒ sp¿rgsmŒlet:
Hvis du sp¿rger et afhugget hoved Hvem er
du? Hvilket svar fŒr du sŒ?
Zen mesteren
stiller sp¿rgsmŒl (kōan) som kun
kan besvares af guddommelig nŒde.
En anden jesuitter pr¾st
Luis Frois (1532-1597) ankom til Japan i 1563 og skrev i Historia do Japao, at der var 1600 meditationer, som gik ud pŒ at
undertrykke samvittighedens stemme. En interessant misforstŒelse.
Zen pr¾ster
tror ikke pŒ et liv efter d¿den, der er ingen straf for onde gerninger og ingen
skaber Gud.
Tcuzu Joa Rodorigez (1561-1634) ankom til Japan 1576, og fuldendte sin jesuitter uddannelse 1594. Han forvises til Makao 1614. Arbejdede som tolk. Skriver med stor respekt om zen tr¾ningen.
Alesandro Valignano (1539-1606) ankom til Japan 1579. Han er den f¿rste som n¾vner ordet satori: NŒr munkene Œbner deres forstŒelse med satori og sŒledes l¾rer sandheden om v¾ren, har de fundet paradiset her i livet.
Christovao Ferreira (1580-1650), portugisisk mission¾r i Japan, opgav sin kristne tro under kristendommens forf¿lgelse og blev zen pr¾st. Han skrev en kritik af kristendommen i 1636.
Englebert Kampfers
(1651-1716), tysk l¾ge og historiker, ankom til Nagasaki i 1690. I History of Japan skriver han indgŒende
om zazen og satori i Obaku
traditionen. Det er det f¿rste v¾rk pŒ engelsk om zen buddhisme 1727.
World Parliament of Religions i Chicago 1893.
Soyen Shaku (1859-1919)
blev Rōshi i Engaku-ji efter
Imakita Kosens d¿d i 1892.
Imakita Kosen (1816-1892)
grundl¾gger af en zen buddhistisk
forening for l¾gfolk ved navn Ryomokyo-kai.
Soyen Shaku var den f¿rste
zen mester som bes¿gte Vesten. Der
var modstand imod hans rejse til et sŒ uciviliseret land.
Daisetz Teitaro Suzuki
(1870-1966) oversatte hans foredrag The
law of cause and effect, as taught by Buddha, men var ikke selv med i
Chicago.
I foredraget blev der
intet n¾vnt om kōan eller satori. Buddha er ikke skaberen af denne
lov, men opdageren af den.
Der blev knyttet
forbindelse med Paul Carus, som var redakt¿r af The Monist og Open Court
Press.
Efter sit kenshō i 1896 rejste D.T. Suzuki
til USA i 1897 som overs¾tter for Paul Carus af: Tao Te Thing og The Awakening
of Faith in the Mahayana. Hans f¿rste bog Outlines of Mahayana Buddhism udkom i 1907.
Soyen Shaku vendte tilbage
til USA, San Francisco, i 1905 inviteret af Mr. og Mrs. Russell. I 1906 rejste han og Suzuki rundt i Staterne.
Thomas Kirby, canadisk
katolsk pr¾st, blev ordineret som buddhisstisk munk i Kamakura i 1915. Shaku
Soyen gav ham navnet Sōgaku.
Han skelnede mellem
ÓTroens religionÓ og ÓOpvŒgningens religionÓ, og mellem det at Óefterleve
KristusÓ og Óblive en buddha.Ó Thomas A. Kempis (1380-1471) skrev Christi Efterf¿lgelse.
Beatrice Erskine Lane
Suzuki (1878-1939) var Suzukis kone, som han traf i 1906. De blev gift i 1911.
Hun praktiserede zazen i Engakuji,
sad mange sesshin og gik til sanzen hos Tenshin Hirota Rōshi. Hendes dharma navn var
Seirin.
Nyogen Senzaki
(1876-1958), elev af Soyen Shaku, ankom til San Francisco i 1905. Han var imod
den russisk japanske krig, hans l¾rer var for den. Han havde sagt til Senzaki undervis ikke i zen de n¾ste 20 Œr.
I 1928 Œbnede han det
f¿rste zen center i USA: Mentorgarden. Medlemmerne sad pŒ stole
en time, h¿rte en forel¾sning og sŒ var det slut.
I 1906 ankom et ny gruppe
japanske l¾g zen folk til San
Francisco. Det var:
Sokatsu Shaku (1869-1954),
adobtivs¿n af Soyen Shaku og leder af Ryomokyo-Kai.
Sokei-an Sasaki
(1882-1945), grundl¾gger af First Zen Institute
of America in New York. Carve me a
buddha! sagde hans l¾rer Sokatsu Shaku.
Tomoko Sasaki.
Zuigan Goto (1879-1965),
filosof, senere Rōshi i Daitoku-ji.
Denne gruppe k¿bte meget
ufrugtbat land i Californien og endte med at dyrke jordb¾r, der var sŒ usle at
de ikke kunne s¾lges. De flyttede tilbage til San Francisco.
Der fors¿gte de at skabe
en amerikansk udgave af Ryomokyo-Kai.
Efter 3 Œr vendte de tilbage til
Japan. Sokei-an og Tomoko blev tilbage.
I 1919 rejste Sokei-an
tilbage til Japan for at fuldende sin zen
tr¾ning. I 1928 vendte han sŒ tilbage til USA som zen pr¾st.
Sokei-an blev ordineret af
Aweno Futetsu, som var abbed i Ryosen-an, Daitoku-ji.
I 1930erne var der ingen zazen og sesshin, men sanzen i
denne gruppe, og man sad pŒ stole.
Sokei-an og Sensaki kendte
godt hinanden, men beskyldte gensidigt hinanden for at v¾re st¾dige egoister.
First Zen Institute of America blev grundlagt i 1930. De udgav tids kriftet Zen Notes.
Dweight Goddard var oprindelig mission¾r i Kina i 1925 hos Karl Ludwig Reichelt. I 1928 sad han 8 mŒneder i Shōkoku-ji under Taiko Yamazaki Rōshi og blev ordineret som l¾g munk (koji).
Hans erfaringer fra Kina
og Japan l¾rte ham noget andet end Sensaki og Sokei-ans l¾gmands zen, hvor medlemmer m¿dtes to-tre timer
om ugen. Det var for lidt.
Han startede derfor Followers of the Buddha, en monastisk
orden uden kvinder. Det var ikke en succes. Han udgav hŒndbogen The Buddhist Bible.
To unge m¾nd, elever af
Sensaki, sad i Daitoku-ji omkring 1930 i Žt Œr.
Ruth Everett, senere Ruth
Fuller Sasaki (1893-1967), traf Suzuki i Kyoto i 1930. 1932 vender hun tilbage
for at praktisere zen i 4 mŒneder i
Nanzen-ji under Nanshinken Rōshi
(1864-1935).
En vesterlandsk kvinde sad
i Shōkoku-ji kort tid, og en mand i Empuku-ji.
Alan Watts (1915-1973),
elev hos Sokei-an Sasaki en kort tid, blev gift med Ruth Fuller Sasakis datter
Eleanor Everett og skrev i 1937 sin f¿rste bog The spirit of Zen.
Eugen Herrigel (1884-1955)
var Professor i filosofi i Heidelberg. Fra 1929-1948 underviste han pŒ et universitet
i Japan og studerede zen buddhisme
ved at dyrke bueskydning Kyudo. Han skrev
bogen Bueskydning og Zen.
Hugo Enomiya-Lasalle
(1896-1988), tysk jesuitterpr¾st, mission¾r og zen mester, ankom til Japan 1931, praktiserede zen fra 1943. Var i Hiroshima da bomben faldt. Byggede World Peace Church i 1950erne.
Han var elev og dharma arving af zen mesteren Daiun Sogaku Harada Rōshi (1870-1961). Grundlagde den kristne zendo Akikawa-Shinmeikutsu
udenfor Tokyo.
Karlfried Graf von
DŸrckheim (1896-1988), Professor og udenrigsministeriel medarbejder i
Nazityskland, medlem af Joachim von Ribbentrops t¾nketank.
Han sendes til Japan i
1939 som Kultur AttachŽ for at studere japansk kultur og is¾r zen buddhisme. F¾ngslet i Sugamo efter
krigen. Praktiserede kyudo,
bueskydning og zazen under vejledning
af Yasutani Rōshi (1885-1973).
Da han vendte tilbage til
Tyskland i slutningen af 1940erne grundlagde han Det Eksistentielle og Psykologiske M¿dested for Uddannelse i
Swartzwald, Tyskland.
Tiden fra 1945 til 1970:
Ruth Fuller Sasaki vendte
tilbage til Japan 1949. Hun genoptager sin zen
tr¾ning under Zuigan Gōtō Rōshi,
som nu er Rōshi i Daitoku-ji.
1956 grundl¾gges the First Zen Institute
of America in Japan.
Hun genopbygger Ryosen-an,
bygger et bibliotek, studie rum og zendo,
som stŒr f¾rdig i 1958. Hun bliver den f¿rste vesterlandske, kvindelige abbed i
et japansk zen tempel, som ogsŒ er et
vesterlandsk forskningscenter.
F¿lgende vesterl¾ndinge
var tilknyttet Ryosen-an enten som elever af Zuigan Gōtō (1879-1965),
Oda Sessō Rōshi (1901-1966)
eller Nakamura Sojun Rōshi (d.ca. 1984):
Walter Nowick, Leder af
meditations hallen og Vise-pr¾sident
Gary Snyder, B.A.,
Studieassistent, Sekret¾r
Donnattienne Lebovich,
Maler
Philip Yampolski, M.A.,
Forskningschef, Kasserer
Burton Watson, PhD.,
Forskningsassistent
Fred Summer, Mgr. Ciba
Products Limited
Walter Nowick forlader
Japan efter 17 Œrs praksis, som den f¿rste vesterl¾nding med fuld transmission
(Inka) fra Zuigan Gōtō Rōshi. Han skal vente 10 Œr f¿r han
mŒ undervise. Bos¾tter sig pŒ familiens kartoffel farm i Maine.
John Toler (Zen pr¾sten med de blŒ ¿jne) aftjente
sin v¾rnepligt i Japan i efterretningstjenesten i 1950erne. Han kendte intet
til Zen, men var interesseret i kunst.
Han st¿tte pŒ noget man kaldte Óen kunstÓ
(Zen ga).
Toler forblev i Japan og
tr¾nede i Daitokuji i mange Œr. F¿rst i 4 Œr som l¾gmand, sŒ i 4 Œr som munk i Daitoku-ji
Sōdō. Han var elev af
Tachibana Daiki Rōshi, som var
abbed i Nyoi-an. Toler blev zen pr¾st
og abbed for Shōgen-in, et lille tempel i Nara.
Kyoto Skolen:
Kitaro Nishida (1870-1945)
Hajime Tanabe (1885-1962)
Yoshinori Takeuchi (1913-
)
Keiji Nishitani
(1900-1990)
ShinÕichi Hisamatsu
(1898-1980)
Masao Abe (1915-2006)
I 1958 m¿des D.T. Suzuki
og ShinÕichi Hisamatsu, som gav forel¾sninger pŒ Harvard Divinity School.
F¿lgende dialog fandt sted:
Hisamatsu: Blandt de mange
mennesker du har m¿dt eller h¿rt om i Vesten, er der nogle du mener har en
forstŒelse af zen?
Suzuki: Ingen. Ikke endnu.
Hisamatsu: Jeg forstŒr.
Ikke endnu. Er der da i det mindste ikke nogen, som du kan hŒbe pŒ?
Suzuki: Nej. Ikke engang
det.
Hisamatsu: Det vil sige,
at blandt de mange mennesker i Vesten, som har skrevet om zen, er der ingen der har forstŒet zen?
Suzuki: Det er rigtigt.
Hisamatsu: JasŒ, findes
der ikke en bog skrevet af en
vesterl¾nding, som i det mindste er nogenlunde korrekt?
Suzuki: Nej. Ikke sŒ vidt
jeg ved.
Richard DeMartino
(forsvarsunders¿ger)
Philip Kapleau
(retskribent)
Albert Strunkard
(milit¾rl¾ge, praktiserede i Engakuji)
Ted van Itallie
(milit¾rl¾ge)
Richard Crewdson (soldat)
Alle arbejdede ved Det
Internationale Milit¾re Tribunal i Tokyo og de bes¿ger om s¿ndagen i 1947 D.T.
Suzuki's forel¾sning om zen.
Richard DeMartino blev
elev af ShinÕichi Hisamatsu og hans overs¾tter i dialogerne med Paul Tillich,
C.G. Jung, Jerome Brunner. Medlem af FAS Society. Senere Professor ved Temple
University i Pensylvania.
Philip Kapleau (1912-2004)
senere Rōshi, vender tilbage til
Japan i 1953 og bliver munkeordineret i Hosshin-ji som elev af Sogaku Harada
Roshi (1870-1961).
Efter 3 Œr i Hosshinji
flytter han til Kamakura for at blive elev af Hakuun Yasutani Rōshi (1885-1973). Efter 12 Œr i
Japan vendte han tilbage USA i 1966 og starter Rochester Zen Center i staten New York. Han skrev The Three Pillars of Zen.
Yasutani Rōshi var elev af Sogaku Harada Rōshi. Han var grundl¾gger af
tr¾ningsskolen for l¾gfolk ved navn Sanbokyodan,
som er en l¾g Sōtō Zen zendo
med et str¿g af Rinzai Zen.
SanÕun Zendo i Kamakura er ikke et tempel, men en zendo under senere ledelse af Kōun Yamada Roshi (1911-89). Han
var l¾gmand. Mange medlemmer er katolske nonner og pr¾ster. Der er zazenkai hver anden weekend.
R.H. Blyth (1898-1964) havde
v¾ret engelskl¾rer i Seoul i Korea, studerede zen hos en abbed i Myoshin-ji, Kayama Rōshi, og skrev Zen in
English Literature. Blyth flyttede til Japan i 1940 og blev interneret. Han
praktiserede ikke zazen.
Robert Aitken(1917-2010)
senere Rōshi, l¾ste Blyth's bog
10 gange og m¿dte tilf¾ldigt Blyth i en japansk interneringslejer i Kobe under
2. verdenskrig. Han havde arbejdet for et amerikansk ingeni¿r firma pŒ Guam.
Blyth var ven med og elev
af D.T. Suzuki og introducerede Aitken til Suzuki efter krigen.
Efter krigen vendte Aitken
tilbage til Hawai, fik sin B.A. i engelsk og begyndte at l¾se japansk
litteratur. Blev elev af Nyogen Sensaki (d.1958), fik dharma navnet Chotan, som betyder den Óstore afgrundÓ. Sensaki
sagde: Det ¿je hvormed jeg ser Gud, er
det ¿je hvormed Gud ser mig (Meister Eckehart) – Vis mig det ¿je!
I 1950 var Aitken igen i
Japan pŒ et studielegat, og gik til zazen
i Engakuji under Sogen Asahina Rōshi
(1891-1979). Snart tog han til Ryūtakuji og gik i zen tr¾ning hos Sōen Nakagawa Roshi (1907-1984) som l¾g munk (koji).
Soen Nakagawa var i 1950
lige blevet abbed i Ryutakuji. Han var elev af Gempo Yamamoto Rōshi (1866-1961). Gempo mente at
Aitkens kōan var for sv¾r og gav
ham MU?
I 1959 startede Robert
Aitken Diamond Sangha pŒ Hawai, som
nu har to centre. I 1974 blev han autoriseret som Zen l¾rer af Yamada Kōun Rōshi
fra Sanbo Kyodan i Kamakura.
Peggy Jiyu Kennett Rōshi (1924-1996), havde
buddhistiske for¾ldre, musikuddannet engl¾nder. I 1962 bliver hun
pr¾steordineret i kinesisk Rinzai zen
i Malaysia. Samme Œr gŒr hun i Sōtō
zen l¾re hos Chisan Koho (1879-1967),
som var abbed for Soji-ji. I maj 1963 fŒr hun dharma transmission af Chisan Koho. I 1964 blev hun abbed for et
lille tempel i Mie amt, hvor hun tr¾nede vesterl¾ndinge.
I 1969 flyttede hun til San
Francisco og grundlagde Zen Mission
Society for religious revival in America. N¾ste Œr grundlagde hun Shasta Abbey pŒ Mount Shasta i
Californien, som er et seminar og tr¾ningskloster for zen pr¾ster.
Elsie og John Mitchell
starter Cambridge Buddhist Society i
Boston i 1959, som elever af D.T. Suzuki og ShinÕichi Hisamatsu, som er i
America pŒ den tid. De rejser til Japan og bliver elever af Rindo Fujimoto Rōshi (1894-?), som var abbed for
Shoso-an et lille Sōtō Zen tempel i Eiten-ji n¾r Osaka.
Tiden fra 1970 til 2003:
Antai-ji var engang det Sōtō zen tempel i Kyoto omrŒdet, som var mest bes¿gt af vesterl¾ndinge i
1960erne. Men nu er det flyttet ind i bjergene i Hyogo Amt. Kōshō
Uchiyama Roshi (1912-1998), som var elev af Kōdō
Sawaki Rōshi (1880-1965), var abbed i
Antai-ji. Nu er det en tysk udl¾nding som er abbed.
Ryūtakuji i Mishima
er et Rinzai zen tempel grundlagt af
Hakuin. Sōen Nakagawa var abbed her. Robert Aitkin og Eidō Shimano
tr¾nede her. John Denko Mortensen, som var elev af Eidō, begyndte her.
Den danske pr¾st Erik
Rostb¿l skriver i Den hellige Elendighed
om sit ophold i Ryūtaku-ji i 1957? Han var henvist af Den Nordisk Kristne Buddhistmission.
Hosshin-ji er et Sōtō zen tempel i Obama, Fukui Amt, hvor mange vesterl¾ndinge tr¾ner.
Sogaku Harada Roshi var abbed her, nu er det Sekkei Harada Roshi (1929- )
Bukkoku-ji er et mindre Sōtō zen tempel - ikke langt fra Hosshin-ji.
Ryōkō-in i
Daitoku-ji er et lille Rinzai tempel i Daitoku-ji. Abbeden var Nanrei Sōhaku Kobori (1918-1992),
elev af Soko Morimoto Roshi, abbed i Nagaoka Zenjuku, en slags zen kostskole.
Victor Sōgen Hori,
PhD i Filosofi, Stanford, kom f¿rste gang til Japan i 1970 som research scholar
i filosofi ved Kyoto University. Blev elev af Sōhaku Kobori. Blev
ordineret munk i Daitoku-ji Sōdō
i 1976 og var der til 1984. Fik Nakamura Sojun Rōshi som Sōdō
Roshi. Derefter var han i Nagaoka Zenjuku
1985-87.
Andre vesterl¾ndinge som
har v¾ret i kōan tr¾ning i
Daitokuji er:
Raymond Sōrei Coffin
Chris Sōju Jay
John Sōgaku Toler
Tom Daijō Minick
F.A.S. (Formless All
Self). S= Suprahistorisk History Society. Kaldes ogsŒ Formless Awakened Self
Society. FAS havde sine ugentlige m¿der i Reiun-in, Myoshinji. Grundlagt af
ShinÕichi Hisamatsu. Senere flyttede FAS fra Myoshin-ji til Shōkoku-ji.
Masao Abe.
Gishin Tokiwa
Steve Antinoff
Ton Latouwers, Professor i Russisk litteratur i Leuwen, var elev af Masao Abe og dharma arving til Te Ching (Jinarakkhita). Grundl¾gger af Maha Karuna ChÕan. Han er leder af forskellige zazen grupper i Belgien og Holland.
Tofuku-ji, Rinzai Zen. Keido Fukushima Rōshi (1933-2011) var dharma arving til Shibayama Rōshi (1894-1974). Jeff Shore er dharma arving til Fukushima.
Sogen-ji, en Myoshin-ji Sōdō i Okayama. Shodo Harada Rōshi, dharma arving til Mumon Yamada Rōshi
(1900-88). Han er f¿dt i 1940 og begyndte sin zen tr¾ning i 1962 i Shōfuku-ji i Kobe.
Stephanie Soozui Schubert
Mark Dooyuu Albin
Sabine Shooe Huskamp
Murlidhare Bodhi
Khobragadi
Fraces Mitra Bishop
Koun-ji under Nanzen-ji er
et lille tempel med zazenkai hver
anden uge. Abbeden er Kanju Tanaka Roshi, som taler tysk og engelsk.
Michel Mohr
Urs App
Thomas Yūhō Kirchner
(Kennin-ji)
Andre i zen tr¾ning:
Gerald Kōzen Sonntag
(Ningen zen Kyōdan, Tokyo)
Det er nu muligt at gŒ til
zazenkai regelm¾ssigt i n¾sten alle
st¿rre zen templer eller i et familie
tempel bŒde indenfor Rinzai, Sōtō
og Obaku.